Zo werkt VoiceMindBody!

Zo werkt VoiceMindBody!

VoiceMindBody

Van stress naar RELAX!

Door middel van de resonantie van je eigen stem zet je in no time je body én mind in de relax- en healmodus.
Je gebruikt de invloed die stemklank heeft op lichaam en geest om het autonome zenuwstelsel te laten switchen vanuit de stressmodus naar de rust- en herstelmodus.
In deze modus krijgen lichaam en geest de kans op adem te komen en te werken aan herstel, aan nieuwe energie.

VMB in 't kort

VoiceMindBody

Je zingt eenvoudig tonen mee met de groep of de meditatie die je in de webshop gedownload hebt.

Het zingen én de klanken werken onder andere door in ons hartritme en zenuwstelsel, waardoor je automatisch de switch maakt.

Je hoeft niet te kunnen zingen.
Je hoeft geen speciale voorkennis te hebben. 
Het is geen hocus-pocus.
Doe gewoon mee en ervaar het zelf. 

Doe de VMB-Connection

• Zing lange tonen (voice)
• Luister naar boventonen en zangerformanten (= gonzen, rondzingen, zoemen van de klank) (voice-mind)
• Richt je aandacht op de ruimte  die je vanbinnen of om je heen ervaart (voice-mind-body)
• Voel verheffende emoties zoals vrede, vreugde, dankbaarheid (voice-mind-body)

Dit alles passen we toe in de livestreams en meditaties, om te switchen van de stressmodus naar de rust- en herstlmodus.

Op deze pagina vind je meer achtergrond informatie over de Voice-Mind-Body Connection en waarom het werkt!

Stress en herstel in ons zenuwstelsel

• In dit diagram zie je hoe ons zenuwstelsel is opgebouwd
• Het autonoom zenuwstelsel zorgt voor regulatie van stress en herstel.
• Wij blijven vaak lang ’hangen’ in de actie (=stress) modus.
• Switchen naar de rust- en herstelmodus is voor veel mensen moeilijk.
• Zingen helpt het parasympatisch zenuwstelsel te activeren.

Switchen door te zingen

Richt je aandacht tijdens het zingen op de ‘bijgeluiden’ van de klank. Wellicht hoor je geruis, of gezoem, gegons, geklingel of heb je het gevoel dat je hoofd gevuld wordt door klank.
Grote kans dat je boventonen hoort. Deze boventonen bevatten vaak zangerformanten: klankspectra rond 3000, 5000 en/of 8000 Hz.
Deze zangerformanten worden door de receptoren in ons oor versterkt waargenomen en geven een geruststellend signaal aan de hersenen.
Dat helpt ons brein te laten switchen naar de para-sympatische modus. (Lichtenberger® Methode)

Innerlijke zintuigen

Hoor je de zangerformanten gonzen in je oren? Dan ben je goed op weg!

Wanneer je daarbij ook nog eens je sensorische waarneming inzet, in plaats van je analytische brein, help jezelf nog wat verder in de Relax- en Healmodus. Deze vragende manier van waarnemen nodigt het para-sympatische deel uit actief te worden. (Lichtenberger® Methode)

Je zou kunnen zeggen dat sensorisch waarnemen betekent dat je je innerlijke zintuigen ‘aan’ zet. Je keert je aandacht naar binnen en dat helpt om je fysiologie op een andere manier te ervaren.  Bijvoorbeeld alsof er veel meer ruimte is op een bepaalde plaats in je lichaam. Of doordat de klak haast een elektrische impuls lijkt. Het is lastig dit te beschrijven. Je kunt het eigenlijk alleen maar ervaren!

Je immunsysteem versterken

Je gedachten hebben veel meer invloed op ons lichaam dan je wellicht denkt. Daar wordt steeds meer onderzoek naar gedaan en de uitkomsten zijn verrassend!

Het blijkt dat onze gedachten o.a. onze weerstand positief kunnen beïnvloeden. Als we positieve gedachten hebben en de daarbij behorende verheffende emoties voelen, worden bepaalde genen in het DNA geactiveerd.
Deze genen verhogen de weerstand door de aanmaak van immunoglobines te stimuleren.
Hierdoor is ons immuunsysteem beter in staat o.a. virussen en bacteriën te bestrijden.
Dit zijn zogenaamde epigenetische effecten, die ons DNA, ons genetisch systeem kunnen beïnvloeden.

Door negatieve gedachten en bijbehorende emoties als angst en boosheid gebeurt het tegenovergestelde: je verzwakt je immuunsysteem. (Dr. Joe Dispenza)

VMB samengevat:

Het is niet zo eenvoudig angst uit te schakelen.
Maar… zingen helpt. Als je je tijdens het zingen bewust bent van de zangerformanten in de klank, zoals gegons, galm, rondzingen in je oren of je hoofd, dan activeer je je para-sympatische zenuwstelsel.

Dit deel van het autonome zenuwstelselzorgt voor rust en herstel. Het is de tegenhanger van ons sympatische zenuwstelsel, wat zorgt voor actie en reactie, ofwel stress-respons, met de daarbij behorende emoties als angst en boosheid.

Door lange tonen te zingen én je te richten op het gegons en rondzingen van de formanten in je hoofd, switch je naar de relax- en healmodus, de para-sympaticus. Zit je hier eenmaal in, dan is het veel eenvoudiger verheffende emoties te voelen.(ReZonanZ)